Planering och betygskriterier (LPP)
Blodomloppet och lungorna
Mål
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att använda och utveckla kunskaper och redskap för att formulera egna och granska andras argument i sammanhang där kunskaper i biologi har betydelse. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa.
Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor
som rör hälsa
• genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
• använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen.
Centralt innehåll (arbetsområdets innehåll)
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.
• Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Konkretisering av målen
Mål
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att använda och utveckla kunskaper och redskap för att formulera egna och granska andras argument i sammanhang där kunskaper i biologi har betydelse. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör hälsa.
Genom undervisningen i ämnet biologi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor
som rör hälsa
• genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
• använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen.
Centralt innehåll (arbetsområdets innehåll)
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.
• Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Konkretisering av målen
-
Du ska få lära dig om blodomloppet och lungornas vanligaste sjukdomar så att du kan
samtala och diskutera frågor som rör detta.
-
Du ska använda dina kunskaper om blodomloppet och lungorna, så att du kan samtala och
diskutera, ta ställning i och granska frågor som rör detta.
-
Du ska använda dina kunskaper om blodomloppet och lungorna, så att du kan förklara hur
de samarbetar.
-
Du ska få lära dig om hur medicinska upptäckter har förändrat människans levnadsvillkor
-
Du ska utföra laborationer som rör hälsa och motion och dokumentera dessa med hjälp lab-
rapporter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar