Vad ?
Innehåll
• Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad,
kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
• Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och
jonföreningar genom kemiska reaktioner.
• Hur man hanterar kemikalier och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.
• Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel
materialutveckling och nanoteknik.
• Gruppering av atomslag ur ett historiskt perspektiv.
Kemins metoder och arbetssätt
• Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar,
planering, utförande och utvärdering.
• Separations- och analysmetoder, till exempel destillation och
identifikation av ämnen.
• Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av
begrepp, modeller och teorier.
• Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och
skriftliga rapporter.
• Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter
i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
Hur?
Varför? Kunskapskraven.....
Matspjälkning
Konkreta mål att kunna:
- Kunna peka ut och veta var de olika delarna heter. ( häfte)
- Var någon stans bryter näringsämnen ner och var tas de upp? (häfte + blogg)
- Vilken uppgift har njurarna?
- Sjukdomar som har med kost och hälsa att göra. Hur kan de förebyggas? (artikel i fredags)
Länk till kursplan i Biologi
Fysik och ljud
Kemi och kemiska reaktioner
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar